Начало СемействоЗа образованието Страшно е да разбиеш словото на Живота на бездушни парченца

Страшно е да разбиеш словото на Живота на бездушни парченца

от Сретение.Бг

„Съществува някаква лицемерна измама в училищните дела, когато на Закон Божий (Православното вероучение) се гледа просто като на един от предметите от учебната програма, полагащ основите на нравствеността. Сякаш няма какво повече да се желае, освен наличието на една или друга цифрова оценка по предмета… Училището има учител, има програма, има бал – показател за знанията на ученика и това е всичко. Резултатите от такава формулировка на обучение са наистина чудовищни“. ​​

„Закон Божий не е просто един от учебните предмети, а законът на живота, даден от Бога, за да го отпечатаме не толкова в умовете, колкото в сърцата на децата“.

 „Внимавай да не превръщаш Евангелието в учебник. Това е грях. Това значи в очите на детето да обезцениш книгата, която за него трябва да бъде съкровище и ръководство за цял живот. Страшно е да разбиеш словото на Живота на бездушни парченца като извлечеш от тях мъчителни въпроси за децата… Пристъпвайки към това дело механично – със задаване на въпроси, често неудобни и непонятни за децата, с поставяне на оценки за отговорите им, предизвикващо притеснения, изпитващите вършат грях и за тях е правилно да се каже, че те не знаят какво вършат с детската душа“.

Св. праведен Йоан Кронщадски не изисквал от учениците си да запаметят урока наизуст, но се стараел да плени душите им в послушание на християнските завети, да ги напълни със свети образи и впечатления, с каквито е била пълна неговата душа.

Той съветвал учителите да не задават твърде сложни и мъчителни въпроси на децата, особено когато става въпрос за животворящото слово Божие. „Човешката душа по природа е проста и лесно усвоява всичко просто, превръща го в свой живот и същност и отхвърля всичко сложно от себе си като нехарактерно за нейната природа…“

„Нека се погрижим за известна простота в преподаването … Не се ли оказва ненужно всичко, което е преподадено изкуствено и безжизнено? Полето на знанието е неограничено, достатъчно е да изберем най-необходимото и да го приведем в стройна система ”.

„Особено важно е винаги да горим духом в нашето високо служене на Бога и човечеството“. Уроците на самия отец Йоан по Закон Божий нямали сух, информативен характер, колкото пламенно-благодатен, перформативен характер. Основание за такъв подход намираме в преподавателската дейност на Спасителя в Евангелието.

Необходимо е (преди урока) не само да проверим собствените си знания върху материала, който ще преподаваме но и да не забравяме за „вопъла“ (молитвата) към Бога, така че Той да поеме водеща роля в учебния процес: да помогне да разграничим главното от второстепенното, да намерим точни, правилни и разбираеми живи думи…

***

Свети Йоан Кронщадски посочва пет основни фактора за възпитанието на християнина:

  • личният пример на учителя и околните;
  • благодатната помощ от Бога по молитвите на Църквата и участието в църковните Тайнства;
  • ръководството на духовника, родителите и учителите, възпитаващо в духа на християнска любов;
  • душеполезното обучение, преди всичко, по Православно вероучение, а също четенето на Православни книги и общуването с вярващи хора;
  • благотворната христианска среда, каквато е, например, православното семейство и църковната общност.

Източник: https://svetotopravoslavie.com

По труда на прот. Александр (Зелененко), „Законоучительство и педагогические заветы святого праведного Иоанна Кронштадтского современным педагогам“, 28 декември 2016 г.

0 коментар
0

Още по темата