Начало Тържество на ПравославиетоПравославен свят Защо Литургията понякога се нарича ангелско служение

Защо Литургията понякога се нарича ангелско служение

от Сретение.Бг

Според свидетелства на стареца Иоан Евбейски, който неведнъж се удостоявал с дивни Божии видения,след като свещеникът каже началния възглас на Литургията, в олтара начаса се стичат Небесни сили. Друг праведник, свети Иоан Кронщадски, пише: “На проскомидията се призовават за съучастие в служение на Литургията всички светии, като се започне с Божията Майка. В служенията със свещеника участват всички светии и всички ангели”.

Преподобни Евтимий Велики (†473) разказвал на някои от учениците си, че често виждал ангел да извършва Литургия с него.

През 1892 година преподобни Анатолий Оптински (Зерцалов) пристигнал в Петербург. Тук той се срещнал с праведния Иоан Кронщадски. Отец Иоан поканил преподобния Анатолий в своя храм в Кронщад. Когато започнала Литургията, отец Иоан видял два ангела да служат с преподобния Анатолий.

Тайнството  Свето  Причастие,  извършвано  на  Литургията,  съединява  небето  и  земята.  Това  единство, невидимо за очите на обикновените хора, се разкрива в цялата си красота пред духовния взор на светиите.

Праведният Иоан Кронщадски пише: “В каква близост се намират и небожители, и земни жители, и Божията Майка,  и  всички  светии,  и  всички  ние,  православните  християни,  когато  се  извършва  Божествената  и всемирна Литургия! Боже мой! Какво животворно общение”

Преподобният Евтимий Суздалски (†1844) на празника Преображение Господне поканил епископ Иоан даизвърши Литургия в неговия манастир. На службата дошъл и великият княз Константинович. Благочестивият и милостив княз се удостоил по време на Литургията с тайнствено видение. Той видял светъл юноша в блестяща риза да служи заедно със свети Иоан и преподобни Евтимий. След завършване на богослужението великият княз попитал насаме епископ Иоан за видението. Отначало той не искал да открие тайната, но след това казал:

– Ако Господ ти е открил това, не мога да скрия, че видяното от тебе е Ангел Господен, който понякога присъства на Литургия, когато аз, грешният се удостоявам да служа заедно с великия Евтимий. Не казвай това на никого, докато съм жив.

Като участваме в Литургията, ние, верните християни, сами се уподобяваме на ангели. В какво се състои товаподобие? По думите на праведния Иоан Кронщадски, ние възпяваме Бога с ангелски песнопения алилуия и Трисветата песен. Ние носим Господа на славата в себе си чрез причащението. Приемаме всецяло Христа Бога в сърцето си, носим го като на херувимски престол и пламенно Го обичаме, както Го обичат херувимите. И заради Неговата любов се отричаме от всяка земна любов, защото тя е несъвместима с Божията любов”

Праведниците се отричат от всичко земно, за да извършат ангелското служение на Литургията в дълбоко благоговение.

Великият атонски подвижник иеросхимонах Тихон (†1968) в своя уединен атонски храм извършвал Литургия с помощта само на един монах певец. Той искал в пълно усамотение в олтара да се предава на вглъбена молитва. А когато започвала Херувимската песен, отец Тихон обикновено потъвал двадесет или тридесет минути в духовно съзерцание. Монахът многократно повтарял херувимската песен, докато не чувал стъпките на отец Тихон, излизащ от олтара за Великия вход. След службата певецът го попитал:

– Какво виждаш, старче?

– Херувими и серафими, славословещи Бога. Моят Ангел Пазител ме пуска след половин час и тогава продължавам Божествената Литургия.

Понякога иеросхимонах Тихон извършвал Божествена Литургия и без певец. Въпреки това в храма звучало пеене! Веднъж старецът бил посетен от Теоклит Дионисиат. Отец Тихон бил в храма и оттам се чувало умилително пеене.

Теоклит искал да влезе, но вратата била заключена. Като не искал да безпокои никого,той решил да дочака края на службата. Не след дълго пеенето стихнало и отец Тихон отворил вратата.Теоклит, като влязъл, не намерил никого, освен отец Тихон. Това го поразило и той разбрал, че на Литургията са пели ангели.

Праведният Иоан Кронщадски пише: “Литургията е чудна, величествена, божествена служба на земята. Това е възпоменателно, тайнствено служение на Господа Бога. В нея вземат участие не само свещенослужители,църковни служители и миряни, но и небесните ангелски чинове и всички Божии угодници на небето. От неяимат полза и покойниците. Затова Литургията трябва да се извършва с особено внимание, благоговение,любов  и  благодарност  към  Господа,  Който  установи  и  учреди  на  земята  такова  общо  всеспасително служение”.

0 коментар
0

Още по темата